Na pewno zauważyliście już wiele artykułów o Consent Mode v2. W Social Mediach pojawia się coraz więcej reklam, postów sponsorowanych czy filmików na Tik Toku, żebyście skorzystali z usług agencji i wdrożyli nowy tryb zgody Google. Czy to na pewno aż takie straszne?
No właśnie nie.
24 maja 2016 roku w całej Unii Europejskiej w życie weszło RODO i obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Wtedy nikt za bardzo nie wiedział o co chodzi i jak się do tego przygotować. W skrócie: chodziło o prywatność. I można byłoby powiedzieć, że to było początkiem do Consent Mode.
Consent Mode weszło mniej więcej w 2021 roku. Consent Mode, inaczej Tryb Uzyskiwania Zgody, to interfejs API umożliwiający witrynie uruchamianie wszystkich usług Google takich jak Google Analytics, Google Tag Manager czy Google Ads na podstawie zgody użytkownika, która jest czynnikiem decydującym o zachowaniu tagów w naszej witrynie. Zgoda ta powinna spełniać wymogi RODO, czyli być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna, a jej wyrażenie powinno nastąpić przez aktywne działanie.
Co się zmienia w wersji v2 od poprzedniej? Co to oznacza dla właścicieli witryn?
Właśnie za dużo się nie zmienia. Ten, kto ma wdrożone Consent Mode i korzysta z płatnych reklam Google Ads na pewno otrzymał lub otrzyma maila. Przedstawiamy go poniżej.
W 2024 r. wprowadzimy kluczowe zmiany w usługach dotyczące obecnych implementacji trybu uzyskiwania zgody
Dzień dobry,
otrzymujesz tego e-maila, ponieważ w co najmniej 1 domenie lub aplikacji masz wdrożony tryb uzyskiwania zgody.
Co się zmienia? W listopadzie 2023 r. wprowadziliśmy w interfejsie API trybu uzyskiwania zgody 2 dodatkowe parametry trybu uzyskiwania zgody, aby obsługiwać konkretną zgodę użytkownika na dane wysyłane do Google: ad_user_data – określa stan zgody na wysyłanie danych użytkownika do Google w celach reklamowych. ad_personalization – określa stan zgody na wyświetlanie reklam spersonalizowanych.
Od marca 2024 r. w przypadku klientów, którzy wdrożyli tryb uzyskiwania zgody, parametr ad_storage będzie automatycznie mapowany na nowy parametr ad_user_data. Oznacza to, że gdy informacja o udzieleniu lub nieudzieleniu przez użytkownika zgody na korzystanie z danych zostanie zapisana w parametrze ad_storage, parametr ad_user_data będzie uwzględniać to samo ustawienie. Dzięki temu funkcje pomiaru skuteczności w pierwotnej implementacji będą nadal działać zgodnie z oczekiwaniami.
Dlaczego Google wprowadza te zmiany? W ramach stałego budowania ekosystemu reklamy cyfrowej zapewniającego ochronę prywatności zaostrzamy egzekwowanie polityki w zakresie zgody użytkownika z UE. Aby korzystać z personalizacji reklam, reklamodawcy muszą przestrzegać tej polityki. W 2024 r. nasze działania związane z egzekwowaniem zasad wpłyną też na funkcje pomiaru i będą dotyczyć danych pochodzących z:
witryn – z tagów, które wysyłają dane do Google;
aplikacji – z pakietów SDK, które wysyłają dane do Google;
przesyłania danych – z narzędzi do przesyłania danych ze źródeł innych niż Google, takich jak importowanie konwersji offline czy sprzedaż w sklepie.
Aby nadal korzystać z funkcji służących do pomiarów, personalizacji reklam i remarketingu, musisz uzyskać od użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego zgodę na korzystanie z danych osobowych oraz udostępniać Google sygnały dotyczące zgody. Wymagania te obowiązują też w przypadku używania danych Google Analytics w usłudze Google.
Co to dla mnie oznacza? Dotychczasowi użytkownicy trybu uzyskiwania zgody nie muszą niczego robić w celu dokonywania pomiarów. Od marca 2024 r. stany zgody użytkownika („granted” / „denied”) powiązane z parametrem ad_storage będą automatycznie mapowane na parametr ad_user_data. Oznacza to, że zarówno domyślny stan zgody użytkownika, jak i stan zgody wybrany przez niego na potrzeby parametru ad_storage będą też stosowane w parametrze ad_user_data, a funkcje pomiaru dotyczące trybu uzyskiwania zgody będą nadal działać w oczekiwany sposób.
Jeśli nie chcesz automatycznie mapować ustawień parametru ad_user_data, możesz wdrożyć nowe parametry trybu uzyskiwania zgody bezpośrednio w konfiguracji tagu Google, aby móc je niezależnie określać i kontrolować.
W konfiguracji nowego parametru ad_personalization nie zostaną wprowadzone żadne zmiany. Aby nadal korzystać w Google Ads, Google Analytics 4 lub Google Marketing Platform z funkcji związanych z listami odbiorców i personalizacją, a działających na podstawie tagów, wdróż nowe parametry trybu uzyskiwania zgody bezpośrednio w konfiguracji tagu Google lub za pomocą platformy CMP, która zakończyła już migrację do nowej wersji trybu uzyskiwania zgody.
Jeśli masz inne pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z przedstawicielem Google. Pozdrawiamy Zespół Google Ads
Ten kto nie wdrożył Consent Mode – powinien to zrobić. Google może zablokować konto reklamowe tych użytkowników, którzy prowadzą reklamy spersonalizowane.
Poniżej pozwolimy sobie zacytować wpis z LinkedIn Pana Witolda Wrodarczyka – CEO firmy Adequate:
O co chodzi z Consent mode v2?
Google odsłania coraz więcej szczegółów tego nowego rozwiązania i można pokusić się o pierwszy kometarz.
➡️ Wygląda na to, że zmiana będzie stosunkowo niewielka, zwłaszcza dla tych, którzy korzystają z obecnej wersji Consent mode.
⚠️ Consent mode, dotychczas zalecany, od marca 2024 r. będzie obowiązkowy dla wszystkich korzystających z Google Marketing Platform. Jego brak będzie skutkował zablokowaniem list odbiorców (remarketingu) w Google Ads, a w kolejnych miesiącach również wstrzymaniem śledzenia konwersji.
➡️ Dla tych, którym prawnicy zabraniają przesyłania jakichkolwiek danych do Google bez zgody użytkownika, dostępna jest uproszczona wersja Consent mode, całkowicie blokująca uruchamianie skryptów do momentu udzielenia zgody (Basic consent mode).
Dotychczasowy Consent mode będzie się teraz nazywał „advanced”. To, co się zmieni, to w miejsce dwóch zgód – analitycznej i reklamowej – będą teraz cztery oddzielne zgody:
1️⃣ analityczna
2️⃣ pomiar skuteczności reklam
3️⃣ wykorzystanie danych użytkownika przez Google do celów reklamowych
4️⃣ reklama spersonalizowana (remarketing)
Platformy zarządzania zgodami prawdopodobnie udostępnią dodatkowe pola wyboru lub suwaki umożliwiające taki granularny wybór. W przypadku certyfikowanych platform zarządzania zgodami nie będzie to wymagało żadnej zmiany w konfiguracji, upgrade będzie automatyczny.
Wydaje się, że jakość danych pozostanie taka sama – większość użytkowników albo wyraża zgodę na wszystko albo daje pełną odmowę (TAK/NIE) – granularne wybory zgód dla poszczególnych celów dotyczą znikomej części użytkowników.
Jest to głównie po to, by uniknąć zarzutu wymuszania zgody en bloc na zasadzie „wszystko albo nic”. Teoretycznie możemy chcieć usprawnień funkcjonalnych i personalizacji treści, możemy nie mieć nic przeciwko analityce, ale możemy nie chcieć remarketingu – tylko kto rozumie i ma ochotę wchodzić w takie niuanse?
Dzięki tej zmianie Google otrzyma od administratora każdej strony (lub aplikacji) korzystającej z tagów Google wyraźną deklarację, jaki jest dokładny status zgody użytkownika. Pozwoli to na wypełnienie wymogów, jakie nakładają na Google przepisy Digital Markets Act.
Google odsłania też coraz więcej szczegółów, jak działa Consent mode (teraz: Advanced consent mode) i w jaki sposób wykorzystywane są informacje dotyczące użytkowników, którzy nie wyrazili zgody. O tym jeszcze napiszę, ale generalnie – nie ma tu nic nieoczekiwanego i nie wygląda, by wiązało się to z jakimiś przełomowymi zmianami.
Ogólnie super artykuł i dzięki za podbicie tematu. Jest to jedna z najważniejszych zmian jaką każdy Advertiser, który używa list remarketing, customer match, śledzenie konwersji… musi wprowadzić początkiem roku (pierwsze 2 miesiące).
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
We noticed you're visiting from Stany Zjednoczone. We've updated our prices to Dolar amerykański for your shopping convenience. Use Złoty polski instead.Dismiss